Za výhledem z rozhledny a pískovcovými sochami

START: Huť sv. Antonie, Obora,

Pěší trasa -> vycházkou na rozhlednu Malý Chlum, za lesními sochami Stanislava Rolínka, kolem kopce Opálka s pověstí o čertovi a ježibabě, až k pozůstatkům Huti sv. Antonie.

Výchozí místo: Huť sv. Antonie, Obora
Cílové místo: Huť sv. Antonie, Obora

Náročnost: lehká, vhodná i pro děti
Délka trasy: 6 km

STRUČNÝ POPIS TRASY:
1. START: u Huti sv. Antonie, nachází se zde autobusová zastávka a přístřešek
2. Vydejte se po červené k rozcestí Pod Malým Chlumem, odtud po NS Malý a Velký Chlum
3. Dojdete k rozcestí Malý Chlum - odbočka, odtud vás naučná stezka zavede až k hradišti a stejnojmenné rozhledně, která je celoročně zdarma přístupná
5. Vraťte se zpět po naučné stezce až k rozcestí Pod Malým Chlumem
6. Pokračujte po zelené kolem kopce Opálka (Chloumek) až dojdete k pískovcovým sochám, jako první vás bude vítat Spící dívka a Hlava vojáka
7. Pokračujte k rozcestí Reliéfy Stanislava Rolínka, cestou na vás čekají další pískovcové sochy a sousoší
8. Vraťte se zpět po zelené a po 150 m odbočte doprava na lesní cestu. Obejděte po lesní pěšině kopec Opálka z druhé strany a napojte se opět na zelenou
9. Ze zelené můžete odbočit na lesní cestu k rybníku Demák, která vás zavede ke dvoum studánkám a k dětskému lesnímu hřišti
10. Nebo pokračujte přes rozcestí Pod Malým Chlumem na červenou a zpět na výchozí místo u Huti sv. Antonie

PODROBNÝ POPIS TRASY:
Startovním bodem pro tuto trasu je osada Huť sv.  Antonie, která náleží obci Obora. Ze středu se vydejte po červené turistické trasy od přístřešku až k rozcestníku (cca. 300 m), odtud dále po zelené a naučné stezce NS Malý a Velký Chlum až k rozhledně Malý Chlum. Po stejné trase se následně vraťte zpět až k rozcestí Pod Malým Chlumem a pokračujte po zelené turistické značce směrem na Bořitov. Lesní cesta se stáčí okolo kopce Opálka (Chloumek) a pokračuje dále podél severozápadní strany Velkého Chlumu. V okolí cesty najdete v lese kameny opracované do podoby spící dívky, hlavy vojáka a hlav bojovníků. Dojděte až na úpatí Velkého Chlumu, kde vás překvapí další dílo - Sousoší husitských bojovníků. Od sousoší se můžete vrátit buď stejnou cestou zpět, nebo si procházku prodloužit. Vydejte se po zelené trasy a po 150 m odbočte doprava na lesní pěšinu. Po levé ruce zde najdete další z menších sochařských prací, tentokrát je to hlava lva. Po dalších 120 m dojdete na okraj lesa, kde se vydejte doleva pěšinou, která obchází kopec Opálka z východní strany. Pěšinka se opět napojí na zelenou turistickou trasu, která vás přivede zpět k Huti sv. Antonie. Asi po 60 metrech od napojení se na zelenou je opět vpravo odbočka na lesní cestu. Ta vás zavede ke dvoum studánkám, kde se můžete občerstvit nebo odpočinout, na děti po cestě čeká lesní hřiště.

ZAJÍMAVÁ MÍSTA NA TRASE:

1. Huť sv. Antonie
- název osady pochází ze 17. století, kdy se v této oblasti těžil ledek a uhlí
- nachází se v těsné blízkosti Chlumů
- pozůstatkem osady jsou v dnešní době haldy, porostlé březovým hájem

2. Malý Chlum
- jde o jednu z výrazných vyvýšenin oblasti vystupující z ploché roviny severní části Boskovické brázdy zvané též Malá Haná
- odlesněný Malý Chlum (489 m) je severnějším z obou vrcholů v oblasti a nabízí rozhled po širokém okolí; i proto byla na vrcholu Malého Chlumu vybudována volně přístupná dřevěná rozhledna
- Malý Chlum bývá někdy označován jako “Moravský Říp”79 01 Skalice n. Svitavou

3. Velký Chlum
- spolu s Malým Chlumem jsou výraznými dominantami celého okolí, vystupujícími z rovinaté severní části Boskovické brázdy
- jižnější z obou vrcholů Velký Chlum (464 m) je zalesněný bez rozhledu po okolí, na jeho úpatí narazíte na Sousoší vůdčích osobností husitské epochy, vytesané sochařem Stanislavem Rolínkem

Pověst ke vzniku Velkého i Malého Chlumu
To se prý kdysi dávno vsadila bába čarodějnice s čertem o to, kdo z nich za jednu noc nanosí větší kopec písku. Čert prý létal pro písek kamsi daleko a přinášel jej ve velkém plochém koši, kterému se říkalo opákla. Bába byla chytřejší. Čekala vždy, až čert odletí, a pak mu odnášela v zástěře to, co donesl, a sypala na svou hromadu. Čert se divil, že bába má hromadu větší, létal čím dál rychleji, ale nebylo mu to nic platné, bába ho vždy předstihla. Ovšem už ani bába nestačila písek přenášet, protože se čert vracel čím dál rychleji, a tak použila další lest. Měla prý s sebou kohouta a lucernu. Tu rozsvítila ještě před svítáním, kohout zakokrhal a čert, který se právě vracel s opálkou plnou písku, poznal, že sázku prohrál. Ve zlosti hodil opálku na zem mezi oba kopce a vznikl tak malý kopec mezi oběma Chlumy, tzv. Opálka.

4. Rozhledna Malý Chlum
- dřevěná trámová rozhledna stojí na stejnojmenném kopci v Boskovické brázdě
- je celoročně volně přístupná a nabízí rozhled z dvou vyhlídkových plošin
- celková výška zastřešené rozhledny je cca 9 metrů, výstup po žebřících (první vyhlídková plošina je přibližně ve 4 metrech, druhá v 6 metrech)
- postavena tesařem Janem Opatřilem z Doubravice nad Svitavou; otevřena od 20. září 2005

5. Sousoší husitských bojovníků
- jde o pískovcové sousoší husitských bojovníků Jana Husa, Jana Žižky a Prokopa Holého
- vytesáno na úpatí Velkého Chlumu bořitovským rodákem Stanislavem Rolínkem roku 1927; Stanislav Rolínek vytesal sousoší pomocí hasičské sekerky a poloviny nůžek na stříhání ovcí