Srdcem Moravského krasu k propasti Macocha a Punkevním jeskyním

Cílové místo: Skalní mlýn

Náročnost: střední
Délka trasy: 10 km
Typ trasy: pěšky (není vhodné pro kočárky)

STRUČNÝ POPIS TRASY:
1. START: před hotelem Skalní Mlýn (je zde i autobusová zastávka)
2. Vydejte se po žluté kolem Domu přírody až k rozcestí u Kateřinské jeskyně
3. Odtud pokračujte po žluté nahoru po NS Macocha až ke Křenkově pomníku
4. Nyní můžete jít po žluté nebo pokračovat po naučné stezce až k rozcestí Macocha - turistická chata
Zde se nachází informační centrum, vyhlídka (Horní můstek) do propasti Macocha, restaurace, stánky se suvenýry.
Odtud můžete sjet lanovkou dolů nebo se vydat pěšky po červené a modré k Punkevním jeskyním, následně Punkevním žlebem zpět do Skalního Mlýna.
Nebo pokračujete dál po žluté k vyhlídce Koňský spád.
5. Žlutá stezka vás zavede k vyhlídce Nad Pustým žlebem, odbočíte vlevo na zelenou trasu, prudkým kopcem sejdete do Pustého žlebu
6. Nyní se napojíte na červenou a poklidnou cestou půjdete žlebem až ke stanici lanovky a Punkevním jeskyním. Odtud pak pokračujte dál do Skalního Mlýna.

Pokud zvažujete prohlídku Punkevních jeskyní doporučujeme (obzvláště v době letních prázdnin) včasnou rezervaci.

Ve Skalním Mlýně je dětské hřiště, informační centrum, restaurace s letní zahrádkou. Za návštěvu jistě stojí také Dům přírody Moravského krasu a Kateřinská jeskyně.

PODROBNÝ POPIS TRASY:

Výchozí bod trasy se nachází v samotném Srdci Moravského krasu, a to na Skalním mlýně. Odtud se vydejte směrem ke Kateřinské jeskyni, po žluté turistické trase vystoupejte do kopce až ke Křenkovu pomníku, a dále následujte značky Naučné stezky Macocha. Stezka vás přivede až k propasti Macocha, do které můžete nahlédnout z horního nebo dolního můstku. Kdo si chce trasu výletu zkrátit na 6 km, může se od dolního můstku vydat Salmovou stezkou (červená a modrá turistická značka) dolů do Pustého žlebu zpět na Skalní mlýn. Žlutá turistická značka vás od můstku zavede příjemnou lesní cestou až k vyhlídce Koňský spád. Pokračujte dále po žluté k rozcestí Nad Pustým žlebem a odtud se vydejte doleva po zelené. Prudkým kopcem sejdete dolů do Pustého žlebu a nyní vás čeká pohodová procházka hlubokým Pustým žlebem, který vás dovede k Punkevním jeskyním a podél říčky Punkvy zpět ke Skalnímu mlýnu.

ZAJÍMAVOSTI NA TRASE:

1. Kateřinská jeskyně
- veřejnosti přístupná jeskyně
- je součástí zatím neznámého jeskynního systému mezi Suchým žlebem a propastí Macochou
- je tvořena dvěma dómy se zajímavou krápníkovou výzdobou (útvar Čarodějnice či Bambusový lesík), hlavní dóm se řadí mezi největší přirozené podzemní prostory v České republice (95 x 44 x 20 m)
- je také významnou paleontologickou lokalitou (nálezy kostí jeskynního medvěda) a zimovištěm netopýrů

2. Křenkův pomník
- památník připomíná blanenského turistu a propagátora Moravského krasu Františka Křenka, umučeného v roce 1943 v koncentračním táboře v Osvětimi
- tematicky se panel věnuje významným výzkumníkům a badatelům, kteří zkoumali Macochu, ponornou řeku Punkvu, případně jeskyně Moravského krasu (Josef Podpěra, Jan Šmarda, Friedrich Anton Kolenati, Sergej Hrabě, Jindřich Wankel, Martin Kříž, Jan Kneis a Karel Absolon)

3. Propast Macocha
- je nejznámější propast v oblasti Moravského krasu a součást komplexu Punkevních jeskyní
- hloubka suché části propasti je 138,4 m; na jejím dně se nachází Horní (hloubka 11 m) a Dolní macošské jezírko (hloubka min. 50 m)
- propast si lze prohlédnou ze dvou vyhlídkových můstků
- díky specifickému mikroklimatu zde žije řada horských druhů rostlin a bezobratlých živočichů; k unikátům patří např. kruhatka Matthioliho

4. Koňský spád
- jde o vyhlídku do údolí Pustého žlebu v Moravském krasu
- místo je pojmenováno po tragické události z 19. století, kdy se zde z vysoké skalní stěny zřítil do Pustého žlebu koňský povoz

5. Čertova branka
- je přírodní výtvor v Moravském krasu, který vznikl erozí původního toku říčky Punkvy
- jde o skalní tunel, jenž vznikl z průtokové jeskyně a který se nachází v Pustém žlebu mezi Salmovkou a Punkevními jeskyněmi
- je jednou ze zastávek naučné stezky Macocha
- volně přístupná veřejnosti

6. Punkevní jeskyně
- se nacházejí v severní části CHKO Moravský kras v Pustém žlebu
- veřejnosti přístupné jeskyně, patří mezi nejnavštěvovanější jeskyně České republiky
- prohlídka jeskyní je spojena s návštěvou dna propasti Macocha a plavbou elektrickými čluny po podzemní říčce Punkvě (je jedinou zpřístupněnou jeskyní v Česku s podzemní plavbou pro návštěvníky)
- Pokud zvažujete prohlídku Punkevních jeskyní s projížďkou na lodičkách po podzemní řícce Punkvě, doporučujeme (obzvláště v době letních prázdnin) včasnou rezervaci.