K prameni Punkvy

START: Suchý - obecní úřad,

Pěší trasa -> Vydejte se lesem až k prameni nejznámnější řeky Moravského krasu. Cestou zavítáte i k věži meteoradaru, která měří oblačnost nad Moravou a Slezskem.

Výchozí místo: Suchý - obecní úřad
Cílové místo: Suchý - obecní úřad

Délka trasy: 10 km
Typ trasy: pěšky

STRUČNÝ POPIS TRASY:
1. START: u autobusové zastávky Suchý, po žluté se vydejte směrem k Jednotě Coop, pokračujte dále k lesu
2. Za necelé 3 km dojdete k rozcestí U Skal, kde odbočíte na modrou
3. U rozcestí Punkva - pramen, odbočka se vydejte vlevo po modré k prameni Punkvy
4. Vraťte se zpět na hlavní trasu modré a pokračujte po modré k věži meteoradaru Skalky
5. Nyní se vydejte po cyklosezce č. 5227 směrem na Benešov

6. Po 400 metrech odbočte vlevo k rozcestníku Pod Skalkami, odtud půjdete po žluté zpět do obce Suchý

Na Suchý se z Blanska můžete vydat autem nebo autobusem, z blanenského hlavního nádraží sem jezdí linka 233.

PODROBNÝ POPIS TRASY:
Startovním bodem na cestě k prameni Punkvy je obecní úřad v obci Suchý. Odtud se vydejte po žluté turistické značce směrem k prodejně COOP a dále po polní cestě do lesů až k rozcestí U Skal. Zde odbočte na modře značenou turistickou trasu, která vás dovede nejen k přírodní rezervaci Skály. U rozcestníku Punkva – pramen, odb. narazíte na odbočku z modré trasy, která vás cca po 400 m přivede k prameni Punkvy (Luhy). Poté se vraťte zpět na hlavní trasu modré turistické značky a pokračujte až k věži meteoradaru Skalky. Poblíž radaru se nachází odpočívka běžkařského benešovského okruhu s mapou a krytým posezením. Pokračujte po cyklostezce č. 5227 směrem na Benešov a cca po 400 m odbočte vlevo, kde se opět napojíte na žlutou turistickou trasu, která vás přivede zpět do obce Suchý.

ZAJÍMAVÁ MÍSTA NA TRASE:

1. Přírodní rezervace Skály
- přírodní rezervaci Skály najdeme východně od obce Suchý na rozhraní okresu Blansko a Prostějov
- je pojmenována podle vrcholu Skály, který má nadmořskou výšku 724 m
- má rozlohu cca12 hektarů, byla vyhlášena v roce 1988
- důvodem ochrany jsou původní lesní porosty s převažujícím bukem a s ojedinělou příměsí smrku ztepilého a javoru klenu a s typickým bylinným podrostem

2. Chata Hanačka
- se nachází přibližně 100 metrů od modré turistické značky na vrcholu Skály
- jde o starobylou dřevěnou loveckou chatu
- podle dostupných pramenů byla postavena už v roce 1810
- za 2. světové války zde sídlila skupina Juraj partyzánské skupiny Jermak a fašisty pronásledovaní občané z okolních obcí

3. Pramen Punkvy (Luhy)
- na Drahanské vrchovině nedaleko nejvyššího bodu Skalky pramení říčka Luha, která je zdrojnicí podzemní řeky Punkvy; její prameniště uprostřed lesů bývá nazýváno pramenem Punkvy
- Místo bylo před několika lety zvelebeno a upraveno, pramen je vyvede trubkou ze skály a na palouku u pramene najdete příjemné posezení i hrníčky na křišťálově čistou vodu

3. Radiolokační stanice Skalky
- se nachází na vrcholu Skalky (735 m n. m.)
- meteorologický radar zaznamenává stav srážek nad Moravou a Slezskem; v pravidelném intervalu měří odrazy od oblačnosti až do vzdálenosti 250 km
- jedná se o speciální věž s podestou ve výšce 35 m nad okolním terénem, věž je řešena jako železobetonový tubus kruhového průřezu, budovaný metodou tažného bednění a nepřetržité betonáže; pod vrcholem věže na úrovni 31 m je prstencovitý prostor, tvořený ocelovou konstrukcí oplášťovanou sendvičovými panely pro umístění rozhodující technologie radiolokátoru6.7884744E

4. Rybník Suchý
- rybník o rozloze 6 ha s travnatými plážemi a pozvolným vstupem do vody leží v rekreační oblasti obce Suchý
- přírodní nádrž nabízí travnaté udržované pláže s bohatou nabídkou občerstvení, písčité břehy u pláží, půjčovnu loděk i tobogán
- suchovský rybník je vyhlášený kvalitou své vody během celé letní sezony