TIP na výlet: Za trojím osvěžením okolo Rudice

Naším dnešním cílem je poznání okolí geografického středu Moravského krasu, hornické obce Rudice. Na celkem 6,5 km dlouhé cestě vás bude čekat trojí osvěžení, stín bukových lesů a zajímavé krasové jevy. Doporučujeme výletníkům, aby si na cestu přibalili mapu či navigaci, část trasy totiž vede po turisticky neznačené stezce.

Náš výlet nemůžeme začít nikde jinde, než u větrného mlýna. Dominantou Rudice je již od roku 1865. Uvnitř najdete expozice speleologie, mineralogie a také hutnictví, které je s Rudicí nedílně spjato. V expozicích objevíte například krásu rudických geod a od průvodce se dozvíte slavnou příhodu o oběšené koze. V parčíku vedle mlýna pak můžete v geoparku porovnávat jednotlivé druhy hornin, které se nacházejí v Moravském krasu.

Od mlýna se vydejte po trase naučné stezky Jedovnické rybníky – Rudické propadání. Záhy dojdete ke skalnímu amfiteátru Kolíbky, který je nejen oblíbeným místem horolezců, ale také lokalitou, kterou si často vybírají filmaři pro natáčení pohádek.

Odbočíte do lesa a po nádherném kořenovém schodišti sestoupíte do míst, kde se vody Jedovnického potoka propadají pod zem. Na povrch vyvěrají po několikakilometrové pouti podzemím u jeskyně Býčí skála. Chladný mlžný opar z tříštící se vody a stín okolních lesů vám poskytne první osvěžení na trase.

Pokračujte po naučné stezce směrem na Jedovnice. Jakmile u Hugovy huti vyjdete z lesa, odbočte doprava na štěrkovou cestu směrem k silnici na Křtiny a u kříže se vydejte podél lesa opět doprava. Tato lesní pěšina vás přivede ke štěrkové cestě jménem Horní Rozepř. Zde doporučujeme ověřit si cestu na mapě či mobilním telefonu, pěšina není značená turistickou značkou. (Pokud nemáte mapu, u kříže dojděte k silnici a po 500 metrech podél silnice vpravo odbočte přímo na Horní Rozepř).

Vydejte se směrem na Křtiny, projdete okolo krásného starého buku až do míst, kde se cesta kříží se zelenou turistickou značkou. Zde najdete druhý cíl našeho výletu – křišťálově čistá voda z Klostrmannovy studánky vás osvěží nejen v parních letních dnech. Studánka je součástí Lesnického Slavína a je pojmenována po Karlu Klostermannovi, básníkovi Šumavy.

Protože je Klostermannova studánka nejjižnějším bodem našeho výletu, je třeba se vrátit po zelené turistické značce zpět směrem k Rudici. Projdete okolo jezírka U Černých hlín a ze zelené trasy odbočíte na cyklotrasu číslo 5119. Po levé straně na vás mezi stromy vykoukne malebný lom Seč, kde se dříve těžily keramické písky. Březovou alejí přijdete ke kapli sv. Barbory a svůj výlet můžete zakončit osvěžením třetím, na zahrádce restaurace Tumperek v Dělnickém domě.